A Twilight Struggle alapvető rendszereit a We the People és a Hannibal: Rome vs Carthage kártyavezérelt klasszikusoktól örökölte.
A játéktérkép a korszak világtérképe, amelyen a játékosok egységeket mozgatnak és befolyást gyakorolnak arra, hogy szövetségeseket szerezzenek és uralkodjanak szuperhatalmuk felett. A GMT többi kártyavezérelt játékához hasonlóan a döntéshozatal is kihívást jelent; hogyan lehet a legjobban használni kártyáit és egységeit, ha folyamatosan korlátozott erőforrásokat kapnak?
A Twilight Struggle eseménykártyái részletet és ízt adnak a játéknak. Történelmi események széles skáláját ölelik fel, az 1948-as és 1967-es arab-izraeli konfliktusoktól kezdve, Vietnamon és az Egyesült Államok békemozgalmán át, a kubai rakétaválságig és más hasonló eseményekig, amelyek a világot a nukleáris megsemmisülés szélére sodorták. Az alrendszerek rögzítik a presztízsekkel terhelt Űrversenyt, valamint a nukleáris feszültségeket, a játéknak véget vető nukleáris háború lehetőségével.